Butlletí de Difusió Tecnològica del sector Fusta i Moble

Newsletter

Agost-Setembre

2009

Nº 17

Novetats CENFIM

CENFIM realitzarà el projecte QFD Mueble amb 6 empreses catalanes

CENFIM ha estat beneficiari d’un ajut Innoempresa Supraregional del Ministerio de Industria, Turismo y Comercio per a la realització d’un projecte per l’obtenció de la veu del client i anàlisi dels atributs per al disseny de producte en el que participaran 6 empreses catalanes fabricants de mobiliari.

Rectángulo redondeado: Cuadro de texto:

Innovació

ACC1Ó organitza el proper 28 d’octubre a Barcelona la segona edició d’InterACC1Ó, l’acte de referència per a l’empresa catalana que aplegarà a més de 4.000 professionals, entre els quals hi haurà empresaris, inversors, emprenedors i experts mundials que, al llarg de la jornada, intercanviaran coneixements i bones pràctiques en l’àmbit de la innovació i internacionalització.

Segona edició d’InterACC1Ó

9 dissenyadors joves espanyols tindran l’oportunitat de mostrar els seus treballs a Londres en una exposició organitzada per l’ICEX i el ddi, coincidint amb la fira 100% Design.

Exposició Eyes on Spanish Design

Rectángulo redondeado: Cuadro de texto:

Sector

Aquest any la tradicional fira del moble s’ha reorientat amb la inclusió d’empreses expositores d’altres àmbits de l’hàbitat, com la il·luminació i el tèxtil de la llar. Tot i així s’ha reduït sensiblement tant el nombre d’expositors, com de superfície expositiva.

Les empreses catalanes fabricants de mobiliari que han mostrat el seus productes a la fira són: Arlex, Lagrama, Piferrer, Mobenia i Antaix (aquestes dos darreres a través del consorci Mak Habitat).

 

Empreses catalanes a Ideas&Pasion

Rectángulo redondeado: Cuadro de texto:

Ajuts R+D+i

ACC1Ó subvenciona projectes per desenvolupar noves oportunitats de negoci amb la finalitat de garantir la viabilitat econòmica de l'empresa mitjançant l'inici d'ativitats no habituals per a l'empresa i que constitueixin en el futur el seu nucli de negoci, com per exemple la creació de nous canals comercials.

Hi ha 2 tipologies de projectes:

· Canvi estratègic: assessorament per a la realització d’un pla de negoci. Subvencions de fins un 75% del cost amb un màxim de 60.000€

· Canvi estructural: implementació de les accions definides a un pla de negoci previ. La intensitat de la subvenció depèn de cada activitat, però el màxim és de 100.000€

El termini de presentació de sol·licituds és el 15/10/2009

Noves Oportunitats de Negoci

Aquest butlletí és elaborat per CENFIM per a la informació de les empreses de la fusta i moble a Catalunya

© CENFIM -  Centre de Difusió Tecnològica de la fusta i moble de Catalunya

Podeu cancel·lar la subscripció enviant un correu a info@cenfim.org

www.cenfim.org

Rectángulo redondeado: Cuadro de texto:

Activitats per a empreses

Els dies 15 i 16 de desembre es celebrarà una missió comercial inversa de compradors de mobles marroquís a la Sénia (Tarragona), en el marc del Pla d’Internacionalització del Sector Moble a Catalunya.

Aquesta missió, organitzada juntament amb la Càmera de Comerç de Tortosa, està cofinançada per ACC1Ó (CIDEM|COPCA) i les empreses participants. Les activitats previstes en l’acció contemplen la formació a les empreses participants en les característiques del mercat del moble marroquí, ajudes per a la preparació de material comercial i l’establiment d’una agenda de reunions amb anterioritat a la celebració de la missió comercial. Així mateix, es facilitarà espai per a showroom en el nou edifici de CENFIM.

S’estimen uns costos de participació per empresa d’uns 900 euros (condicions especials per empreses sòcies de CENFIM o AMIC). Podeu reservar plaça a internacionalitzacio@cenfim.org

Missió comercial inversa de compradors de mobles marroquís

Surgenia (Centre Tecnològic Andalús de Disseny) organitza, en col·laboració amb Citma (Centre Tecnològic de la Fusta i el Moble d’Andalusia), l’exposició “Equipa 01: El compromís del disseny” que pretén mostrar els resultats obtinguts fins ara en el marc del projecte Equipa01, que Surgenia va posar en marxa per a concebre i produir diferents sistemes innovadors de mobiliari d’oficina.

Projecte Equipa 01: El compromís del disseny

Els dies 19 i 20 de Novembre de 2009 es celebraran les III Jornades de reflexió estratègica del moble a Catalunya (també conegudes al sector com Jornades de Montbrió).

Enguany les jornades estaran dedicades exclusivament a la internacionalització de l’empresa del moble. Participaran com a ponents: compradors de mobiliari estrangers, empresaris amb experiència en exportació, tècnics d’administracions amb competències d’exportació i consultors amb coneixements de varis mercats exteriors.

En les properes setmanes rebreu el programa detallat. De moment, podeu anar reservant-vos aquest espai a l’agenda i fent les vostres reserves a: info@cenfim.org

III Jornades de Reflexió Estratègica del Moble a Catalunya

Convocatòria d’ACC1Ó per analitzar la viabilitat empresarial d'un projecte de base tecnològica que es realitzi a Catalunya. Els beneficiaris ha de ser empreses de creació recent amb establiment operatiu a Catalunya (s'han d'haver constituït, com a màxim, un any abans de la data de presentació de la sol·licitud) o bé persones físiques amb residència a Catalunya que portin a terme un projecte de base tecnològica

La subvenció por arribar fins al 100% de la despesa subvencionable amb un màxim de 20.000€ per projecte.

El termini de presentació de sol·licituds és el 15/10/2009

GÈNESI

Projecte noves oportunitats de disseny per al moble

CENFIM està preparant amb l’ADP (Associació de Dissenyadors Professionals) un projecte per a la potenciació de la innovació en disseny de producte a les empreses del moble catalanes.

El projecte facilitarà a les empreses, en un procés conjunt amb dissenyadors professionals, l’estudi dels nous hàbits del consumidor i les oportunitats de nous productes que se’n deriven. Es pretén la realització d’un treball des de nous conceptes, que acabin en prototips de nous productes que introduir al mercat.

Si esteu interessats poseu-vos en contacte amb l’àrea de disseny de CENFIM: mcarmen.cobos@cenfim.org

Banesto i ddi (Desarrollo del Diseño y la Innovación) han signat un conveni de col·laboració per establir una línia de recolzament a les empreses que presentin projectes amb un fort component d'innovació en el disseny.

Col·laboració entre ddi i Banesto per a projectes d'innovació en el disseny

Marcat CE en finestres i portes peatonals exteriors

Amb gran èxit de participació, els dies 23, 24 i 29 de setembre CENFIM ha organitzat, en col·laboració amb les Associacions d’empreses  del sector fusta de Lleida, Manresa i Girona respectivament, sessions informatives sobre el ‘Marcat CE per a finestres i portes peatonals exteriors’, on hi ha participat més de 100 empreses.

Conscients de la gran inversió que pot ocasionar la posta en marxa del Marcat CE, CENFIM ha presentat un projecte per a les fusteries petites, on es comparteixen els costos entre els mateixos fabricants i es simplifiquen tots els processos de la implantació.

Arran d’aquesta iniciativa, CENFIM i l’Associació Empresarial de la Fusta de Lleida ja han arribat a un acord per desenvolupar el projecte en col·laboració.

Sessió CENFIM: Seguiment i avaluació de la productivitat en empreses de la fusta i moble

Productivitat: nocions bàsiques

A la ponència introductòria de CENFIM, Jordi Albacar ha donat una pinzellada resumida sobre la productivitat i algunes de les possibles tècniques per a la seva millora (tecnologies, materials, recursos humans, productes, processos), per acabar amb la conclusió de que calen indicadors i que únicament mesurant la productivitat no s’incrementarà.

Productivitat: enfocament basat en l’anàlisi dels processos

Rudi de Castro, professor d’organització de la producció de la Universitat de Girona, ha parlat de la necessitat de fer-se algunes preguntes com què es vol produir, quines són les operacions i quin serà el disseny perquè el procés sigui més fàcil, ràpid i econòmic.

Seguidament ha plantejat una nova definició de la productivitat com la relació entre el valor afegit i els recursos utilitzats, i ha comentat algunes de les formes per millorar aquesta nova definició de la productivitat, entre les quals hi ha l’organització, com aplicació de metodologies de treball.

A partir d’aquí s’ha centrat en la filosofia LEAN Management i ha explicat els seus principis, on cal eliminar els malbarataments que no aporten valor afegit al producte, per acabar donant una idea de les eines, mètodes i tècniques que es poden fer servir per millorar la productivitat.

Q-Plant: Exemple d’un sistema de gestió de la producció

Ignasi Maggi, consultor tècnic de TAI Technologies, ha fet una presentació on ha comentat els problemes més habituals dels entorns de producció, les entitats on es sol fer un control i seguiment (personal, ordres de fabricació, ...), les solucions tecnològiques que aporta el seu sistema de seguiment i control de la productivitat i unes conclusions finals sobre les millores i els objectius que s’obtenen.

Cas d’èxit: Implantació d’un sistema de control de producció

La responsable de logística i operacions de Gabarró Hermanos, Anaïs Gil, ha explicat el cas d’èxit del sistema de control de producció que ha implantat la seva empresa. Ha descrit la situació inicial de l’empresa i com planificaven la producció. Després ha explicat els objectius a aconseguir per tal d’optimitzar el procés productiu, entre els que s’hi destaca la creació d’un procediment de control de qualitat i l’optimització dels recursos (especialment el personal). Finalment, ha detallat els avantatges aconseguits amb el nou sistema i les dificultats que van sorgir en la seva implantació.